Saturday, June 19, 2021

Music Video - Lokan Do Do Yar Banaye - Afshan Zaibi

Music Video - #Benazir #Bhutto #PPP - Dila Teer Bija

Video - PPP MNA Abdul Qadir Patel expresses his views in the NA| 19 June 2021

ملالہ کی شادی کی فکر مت کریں، اس نے طالبان کی نہیں سنی آپ کی کیا سنے گی

محمد حنیف

ہمارے گھروں میں لڑکوں کا مسئلہ کچھ بھی ہو ہمارے پاس حل ایک ہی ہوتا ہے۔ لڑکا امتحان میں فیل ہو گیا ہے، شادی کروا دو، لڑکے کو نوکری نہیں ملتی، شادی کروا دو۔ اب لڑکا چھوٹا موٹا نشہ کرنے لگا ہے، سارا دن باتھ روم سے نہیں نکلتا، بس شادی کروا دو تو ٹھیک ہو جائے گا۔

پتہ نہیں کس حکیم نے ہمیں بتایا ہے کہ دنیا کی ساری بیماریوں کا علاج شادی ہے۔ آپ کے ماں باپ نے بھی شادی کی ہو گی، کبھی انہیں اکیلے اکیلے بٹھا کر پوچھ لیں کہ کیا پایا کیا کھویا۔

اسی طرح شادی کے بارے میں بات ہماری لڑکی ملالہ کر بیٹھی ہے۔ جسے اردو میں کہتے ہیں کہ یہ لڑکی واقعی کسی تعارف کی محتاج نہیں ہے۔ جب چھوٹی تھی اس کے شہر طالبان آئے، انہوں نے کہا کہ لڑکیوں کے سکول بند، لڑکیاں نہیں پڑھیں گی۔ ملالہ نے کہا کہ میں تو پڑھوں گی بھی اور سکول بھی جاؤں گی۔ طالبان نے سکول کی وین روک کر، نام پوچھ کر، سر اور منہ پر گولیاں ماریں۔

بچانے والا مارنے والے سے بڑا ہوتا ہے۔ لڑکی بچ بھی گئی اور ساتھ پڑھاکو کی پڑھاکو رہی۔ اس کے ساتھ ساتھ پوری دنیا میں غریب اور لاوارث لڑکیوں کی تعلیم کے لیے ساری دنیا میں اتنا چندہ جمع کر لیا ہے جتنا ہمارے بڑے بڑے سیٹھوں، مانیوں اور ملک ریاضوں نے کبھی ساری زندگی میں نہیں دیا ہو گا۔

اب ملالہ نے کسی فیشن میگزین کو انٹرویو دیا۔ وہ انٹرویو لینے والے بھی ہمارے بہن بھائی ہی ہوں گے۔ انہوں نے بھی پوچھا کہ بھئی شادی کی سناؤ۔

ملالہ نے جواب دیا کہ مجھے تو سمجھ ہی نہیں آتی کہ یہ شادی اتنی ضروری ہے کیوں۔ جو کوئی پسند ہے تو اس کے ساتھ رہ لو۔

اب ہماری ساری قوم قہر کی گرمی اور کرونا شرونا بھول کر ملالہ کے پیچھے پڑ گئی کہ دیکھو یہ لڑکی کہتی کیا ہے۔ ہمارا مذہب، ہمارا معاشرہ، ہمارا فیملی سسٹم، میاں بیوی کا مقدس رشتہ، یہ سب کچھ جلا کر خاک کر کے ایک پٹ سیاپا پڑ گیا۔

کچھ بچاروں کو تو یہ لگا کہ لڑکی خود آ کر انہیں زنا کی تبلیغ کر رہی ہو۔ زیادہ تر اعتراض کرنے والے میرے جیسے شادی شدہ انکل تھے جو کبھی آپ مل کر بیٹھ جائیں تو ان کے پاس اپنی بیویوں کی بدخوئی کے علاوہ کوئی دوسری بات نہیں ہوتی۔

لیکن ساتھ ساتھ ہمارے ان جوانوں کے خون نے بھی جوش مارا جن کا زندگی میں سب سے بڑا کارنامہ یہ ہوتا ہے کہ ایک مرتبہ انہوں نے باپ کو کنونس کر لیا تھا کہ ہمیں سمارٹ فون لے دو۔ ان لڑکوں نے تیرہ سال کی عمر سے پھوپھی کی بیٹی پر نظر رکھی ہوتی ہے اور زندگی کا عظیم مشن یہ ہوتا ہے کہ لڑکی تھوڑی بڑی ہو جائے تو پھر اس کے ساتھ شادی کریں۔

اب پھوپھی کی لڑکی چاہے بڑی ہو کر مریخ پر جانا چاہیے لیکن ہم نے اسے ڈولی بٹھا کر ہی چھوڑنا ہے۔ شادی کے انتظار میں فارغ بیٹھے سیلفیاں کھینچتے ہیں اور سوشل میڈیا پر جہاں بھی لڑکی نظر آئے اسے لائک اور فرینڈ ریکویسٹیں بھیجتے رہتے ہیں۔ اکثر جواب نہیں آتا اور جب جواب نہیں آتا تو کہتے ہیں کسی کافر کی اولاد۔

اسی طرح انہیں ملالہ کہیں بھی نظر آ جائے تو سارے رولا ڈال دیتے ہیں کہ وٹ شی ڈن فار دا کنٹری، وٹ شی ڈن فار امہ (اس نے ملک کے لیے کیا کیا ہے، اس نے امہ کے لیے کیا کیا ہے )

ان لڑکوں کو یہ بھی یقین ہے کہ اگر کسی لڑکی نے ان کے ساتھ شادی نہ کی تو وہ سنی لیون یا میا خلیفہ بنے گی۔ اب ماں باپ بچارے یہ بھی نہیں پوچھ سکتے کہ یہ دونوں تو تیری پھوپھی کی بیٹیاں نہیں، تو انہیں کہاں ملتا رہا ہے۔

لڑکو میں تمہارا درد سمجھتا ہوں، لیکن تم بھی کوئی عقل کو ہاتھ مارو، سیلفیاں کھینچنی چھوڑ کر دو چار سرچیں مارو گے تو پتہ لگ جائے گا کہ ملالہ اصل میں چاہتی کیا ہے۔ اس نے کام تو زیادہ تر لڑکیوں کی تعلیم کے لیے کیا ہے۔ لیکن لڑکوں کے لیے بھی اس کا سیدھا سیدھا میسج ہے کہ زیادہ پرسنلی نہ لو لیکن بات اس نے صاف کی ہے اور یہ بات میں نے کسی سکول کے باہر بھی لکھی پڑھی تھی کہ جینا ہو گا مرنا ہو گا پپو تجھے پڑھنا ہو گا۔

تو ملالہ کی شادی کی فکر چھوڑو، اگر تمہاری پھوپھی کی لڑکی تمہارے نصیب میں ہے تو مل جائے گی۔ اب امتحان سر پر ہے، لڑکیوں کو سیلفیاں بھیجنا بند کرو، کتابیں کھولو، تیاری کرو، اللہ خیر کرے گا۔

باقی رہی ملالہ، تو اگر اس نے طالبان کی نہیں سنی تو آپ کی کیوں سنے گی۔

https://www.humsub.com.pk/399088/muhammad-hanif-196/

Why Malala’s British Vogue interview put Pakistan in a marriage panic

By Sarah Khan 
@_sarahkhan
Here’s the research on marriage, divorce and women’s bargaining power in Pakistan.
In Pakistan — a country where 86 percent of women over the age of 25 are married — citizens on Twitter and politicians are panicking over what they see as a threat to the institution of marriage. This follows remarks made by 23-year-old Pakistani Nobel Peace Prize laureate Malala Yousafzai in a recent interview with British Vogue. She expressed doubts about whether she would ever marry, and that she didn’t understand why people had to marry.

The comments by the activist, known by her first name, were probably misinterpreted and blown out of proportion. But the battle to change unequal structures of marriage has a longer history within Pakistan, and globally. And the backlash against efforts for equality often portrays them as “Western” and a threat to traditional values.
Is it about ‘Malala-hate’?
The extreme reaction to Malala’s recent interview — including death threats — is part of a broader pattern of “Malala hate.” Feminist scholars have noted the misogynistic resentment of a young and vocal woman’s success, and how her representation as a symbol of “girl power” in Anglophone media makes her a polarizing figure in Pakistan.
However, this particular backlash also comes on the heels of heightened political frenzy around a perceived threat to the stability of marriage in Pakistan. Last month, a lawmaker introduced a bill in the provincial legislature to make marriage “compulsory” by fining parents with unmarried children over the age of 18. The bill didn’t go far, after widespread criticism.
In India’s West Bengal state, backing women’s economic interests helped one party score a historic win.
Last year, Pakistani Prime Minister Imran Khan expressed concern about rising divorce rates, attributing them to foreign media influence. Even as rates of divorce in South Asia remain the lowest among all regions in the world, they are indeed rising. Who’s afraid of divorce?
Politicians generating moral panic about rising divorce rates go beyond Pakistan. In Turkey, rhetoric around family values has become a “trademark” of President Recep Tayyep Erdogan since the Justice and Development Party (AKP) came into power. And it’s not just rhetoric — in 2016, the Turkish Parliament set up a commission on “Protecting the Integrity of Family.” Women’s rights activists in Turkey have highly criticized the recommendations of this commission.
Following the release of statistics in 2018 showing an increase in divorce rates in Egypt, the minister for social solidarity assured the public that a “solution [would] be found.” Extensive overhauls to divorce laws in 2000 expanded Egyptian women’s right to a “no-fault divorce.” However, women’s organizations in Egypt say the recently proposed amendments to the country’s personal status law could set women “200 years back.”
Rising divorce rates may signal a crisis to be solved — or indicate that more individuals are exiting bad marriages. Research shows that easier access to divorce can save women’s lives. In the United States, female suicide rates declined by 8 to 16 percent and killings of women by partners declined by 10 percent in states that introduced unilateral divorce laws, which allow marriages to end when one person wants out, even if the other does not.Having real options to exit a marriage, even without actually getting a divorce, is important for what happens within a family. Challenging outdated conceptions of the family as a single unit, feminist economists look at the different preferences and levels of “bargaining power” individuals have within the family. A key factor that determines how much bargaining power an individual has within a marriage is how easily they can exit it.
So while politicians worry about restoring the stability of marriage, it’s being able to opt out of marriage more easily that may, in fact, increase women’s bargaining power and make heterosexual marriages more gender-equal.
Marriage, divorce and women’s bargaining power in Pakistan
Pakistani law allows Muslim women to file for unilateral no-fault divorce. In fact, courts in Pakistan recognized this right in 1959, well ahead of the United States in the 1970s; couples in Britain still do not have it.
Practically speaking, divorced women face a number of barriers in Pakistan. Backlash to Malala’s comments illustrate the social censure women who question marriage may face. Divorce also leaves women economically vulnerable — Pakistan does not have legal provisions for alimony payments or the division of matrimonial property. When divorce is an option, women’s bargaining power in a family also depends on labor market opportunities. Living a life outside marriage depends on a woman’s ability to earn an independent income. In Pakistan, only 23 percent of women are in the labor force. The status quo of economic dependence on men’s incomes makes delaying marriage, or choosing singlehood or divorce, economically unviable for most Pakistani women.
Women’s low bargaining power within marriages manifests in high rates of domestic violence, low involvement in decisions about their own health and the use of household finances, and highly unequal divisions of household labor. In my own work in Pakistan, I find that married women even hesitate to voice political preferences that may be distinct from the views of their spouse.
Given these factors, it’s not surprising that some Pakistani women might question what they see as an essentially disempowering and unequal institution.
The backlash distorts women’s demands
Painting Pakistani women’s resistance to the legal, economic and social status quo as “Western,” and in conflict with traditional or religious values, is not new. The Pakistani prime minister has also attributed local feminist activism to “cultural differences,” which the government plans to eliminate through introducing a unified national school curriculum. But as gender scholars have noted, this binary “traditional vs. Western” or “religious vs. secular” framework is more than a tool Pakistani politicians use to undermine Pakistani women’s demands and dodge accountability. It is also reinforced in donor-funded development initiatives and in academic scholarship about Muslim women.
In any case, women in Pakistan are getting married later in life than they used to. As gender gaps in education close, we may expect more change: In 2018, women who continued their education beyond high school married 6.2 years later than women without an education.
Malala’s own views aside, it’s quite possible that her work advocating for girls’ education will lead to more young women taking decisions and asking questions that some Pakistanis may find threatening.
https://www.washingtonpost.com/politics/2021/06/17/why-malalas-vogue-uk-interview-put-pakistan-marriage-panic/